INFO LOWONGAN KERJA TERBARU KLIK DISINI

Gaya Pemakaian Golongan Sampaumur Kini

Gaya Pemakaian Golongan Remaja Kini


Remaja merupakan golongan insan yang berumur antara 13 sampai 25 tahun. Mereka berada di peringkat transasi antara peringkat kanak-kanak dan peringkat dewasa. Oleh itu, golongan ini sentiasa memiliki perasaan ingin mencuba dalam perkara-perkara yang mereka temui dalam kehidupan harian mereka termasuklah gaya pemakaian.
            Pada kala globalisasi ini, kebudayaan barat memperlihatkan dampak yang berpengaruh kepada golongan remaja di negara kita, Malaysia. Keadaan ini sanggup dilihat dengan terang sekali apabila kita meneliti gaya pemakaian golongan remaja pada zaman sekarang. Hampir kesemua daripada remaja di Malaysia ini menggunakan kemeja-T dan jean apabila ke mana-mana sahaja. Cara pemakaian yang seksi menyerupai kemeja-T yang ketat dan baju yang pendek sehingga ternampak pusar serta seluar jean yang ketat dan pendek amat disukai oleh remaja wanita masa kini. Ini ialah kerana gaya pemakaian sebegini merupakan salah satu jenis pemakaian yang sangat popular di negara barat dan ia dikatakan lebih menarik dan selesa serta sesuai dengan remaja pada zaman kini. Jika dibandingkan dengan remaja zaman dulu, mereka lebih mementingkan pakaian yang bersopan-santun dan menutup aurat.
            Selain itu, kebanyakan daripada gaya pemakaian remaja ini dipengaruhi oleh rakan sebaya mereka. Mereka akan terikut-ikut dengan cara pemakaian rakan mereka yang mengikut arus perkembangan dunia kerana tidak ingin dikatakan sebagai seseorang yang ketinggalan zaman. Golongan remaja masa kini juga gampang dipengaruhi dengan artis-artis yang populer di dunia. Mereka akan mengikut dan menggunakan pakaian yang sama ataupun hampir sama dengan pakaian yang digunakan oleh idola mereka. Mereka beropini bahawa sekiranya mereka mengikut gaya pemakaian artis-artis tersebut, mereka akan menerima perhatian daripada orang ramai.
            Gaya pemakaian menyerupai hip hop  disukai oleh ramai remaja masa kini. Contoh pemakaian hip hop yang boleh dilihat ialah menggunakan seluar yang labuh dan besar, kemeja-T yang digunakan juga sengaja dibeli dalam saiz yang besar ataupun menggunakan sehelai jaket selepas menggunakan kemeja-T yang berwarna putih. Ini akan kelihatan lebih bergaya apabila digabungkan dengan kasut kanvas, topi dan tambahan menyerupai rantai, cincin, gelang tangan, anting-anting dan sebagainya. Gaya pemakaian rock juga diminati oleh golongan remaja zaman kini selain daripada hip hop. Mereka yang mengikuti gaya rock selalunya berbaju hitam, menggunakan seluar yang ketat dan berambut panjang serta berwarna-warni. Kuku mereka yang berwarna hitam dan tubuh yang bertato juga sanggup memperlihatkan mereka bergaya rock.
            Di samping itu, cara pemakaian bagi golongan remaja yang tinggal di bandar ialah berbeza dengan remaja yang tinggal di luar bandar. Keadaan ini berlaku kerana terdapat banyak sentra beli-belah dan kedai butik yang dibuka di tempat bandar. Oleh itu, remaja di bandar berpeluang untuk menggunakan pakaian-pakaian yang berlainan jenis kerana mereka memiliki lebih banyak pilihan semasa membeli pakaian. Seluar jean dan kemeja-T yang ketat serta hiasan tambahan yang menarik menjadi pilihan bagi remaja yang kebanyakannya berasal dari tempat bandar.
            Pada zaman yang serba canggih ini, media massa telah memainkan peranan yang penting bagi memastikan cara pemakaian golongan remaja sentiasa berfesyen terkini. Ini ialah kerana kebanyakan daripada media massa masa kini sering memperlihatkan fesyen-fesyen semasa yang sanggup mensugesti citarasa remaja. Antara majalah yang populer dengan fesyen terkini ialah menyerupai Lime, Smash Hits, Galaxie dan lain-lain lagi. Terdapat juga di antara media massa yang  menyatakan harga sesuatu pakaian dan tempat untuk menempah ataupun membeli pakaian tersebut. Ini akan lebih memudahkan golongan remaja untuk menerima maklumat perihal fesyen terkini.
            Gaya pemakaian bagi remaja yang sudah berkerja ialah berbeza dengan remaja yang sedang belajar. Bagi golongan yang sudah bekerja, mereka lebih menitikberatkan tampilan mereka, simbol status dan pandangan orang lain terhadap mereka. Oleh itu, pakaian pilihan mereka selalunya berjenama populer dan harga mahal. Ini ialah untuk memperlihatkan iktikad yang ada pada diri mereka agar mereka kelihatan lebih unik dan berani. Jenama-jenama pakaian yang biasa dibeli oleh mereka ialah menyerupai DKNY, CK, ADIDAS, NIKE, GUESS, SEED dan sebagainya. Mereka mempercayai bahawa pakaian yang berjenama ini kelihatan berprestij dan kualitinya ialah lebih tinggi. Justera itu, mereka akan kelihatan berkelas tinggi apabila memakainya. Terdapat juga segelintir daripada mereka yang sanggup membelanjakan honor yang mereka sanggup semata-mata untuk mengikuti perkembangan fesyen semasa dan memenuhi citarasa serta harapan untuk bertindak kreatif. Manakala bagi remaja yang masih lagi belajar, mereka akan membeli dan menggunakan pakaian yang lebih murah harganya tetapi berfesyen terkini kerana tidak ingin ketinggalan zaman.
            Kesimpulannya, gaya pemakaian golongan remaja masa kini kebanyakannya dipengaruhi oleh kebudayaan barat. Keadaan ini telah menjadikan akhlak pakaian berkebudayaan timur semakin dilupakan.

INFO LOWONGAN KERJA TERBARU KLIK DISINI

Iklan Atas Artikel


Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2


Iklan Bawah Artikel